Toiminta-ajatus

Koljonvirran Ratsastajat ry:n toimintasuunnitelma vuodelle 2024

Vuonna 2024 seura pyrkii järjestämään toimintaa ja tapahtumia tämän toimintasuunnitelman mukaisesti.

Kilpailutoiminta:

Seura järjestää toimintavuoden aikana kilpailuja este- ja kouluratsastuksessa seura - ja aluetasolla. Loppuvuodesta kilpaillaan seuratasolla perinteikkäästi seuramestaruuksista este- ja kouluratsastuksessa. Kepparikisat este- ja kouluratsastuksessa järjestetään, jos osallistujia on riittävästi. Maastotaitokisat järjestetään kysynnän perusteella kesäkaudella.

Valmennustoiminta:

Kouluratsastuksessa Päivi Kinnunen käy valmentamassa kerran kuukaudessa Koljonvirran Ratsastuskeskuksella. Muita este- ja kouluvalmennuksia järjestetään kiinnostuksen ja kysynnän mukaan. Valmentautumista ja harjoittelua vikellyksen parissa jatketaan.

Koulutukset:

Seura järjestää vuosittaisen sääntökoulutuksen kilpaileville jäsenille, toimihenkilötehtävissä toimiville ja muille kiinnostuneille.

Seura kannustaa jäseniään kouluttautumaan myös kilpailujen toimihenkilötehtävissä osallistumalla esimerkiksi Kipan ja Equipen käyttökoulutukseen. Jäsenistön tietotaitoa kehitetään koulutusten avulla, mutta myös seuran sisäisesti, esimerkiksi perehdyttämällä kilpailujen toimihenkilöt tehtäviinsä.

Seura tukee mahdollisuuksiensa mukaan jäseniä, jotka kouluttautuvat valmennus- tai tuomarin tehtävissä vuoden aikana. Lisäksi seura kannustaa osallistumaan lisenssitoimihenkilökoulutuksiin (stewardit, tuomarit, järjestyksenvalvojat jne.) Seura osallistuu koulutusten kustannuksiin, jolloin kouluttautuja sitoutuu toimimaan seuran kilpailuissa toimihenkilönä.

Hevostaitomerkkien suorituksien tarjoaminen.

Seuratoiminta ja tapahtumat:

Seura osallistuu  ja esittelee toimintaansa aktiivisesti Iisalmen ja lähialueen tapahtumissa. Keppariradan järjestäminen tapahtumissa.

Kiinnostuksen mukaan suunnitellaan seuramatka, joka voidaan järjestää myös yhteistyössä lähialueen seurojen kanssa.

Koulutuksia, luentoja ja oheisliikuntaa järjestetään mahdollisuuksien ja kiinnostuksen mukaan. Kiinnostusta ja toiveita kartoitetaan alkuvuonna somessa kyselyillä sekä Forms-lomakkeella.

Loppuvuodesta vietetään perinteisiä pikkujouluja, joiden yhteydessä palkitaan ja muistetaan vuoden aikana ansioituneita seuran jäseniä.

Vikellys:

Järjestetään vikellys-harjoituksia pukilla noin viikoittain. Harjoituksia hevosella sen mukaan, miten on mahdollisuus hevosia käyttää.

Aikuistoiminta:

Seuran tavoitteena on kannustaa senioreita mukaan erilaiseen toimintaan, kuten kilpailuihin ja muihin tapahtumiin. Yhteisen kokoontumisen järjestäminen - sennu-illan muodossa.

Juniorit:

Seura pyrkii järjestämään “kepparikerhon” kaikille yli 6-vuotiaille hevosista ja hevosharrastuksesta kiinnostuneille. Kerhossa harjoitellaan hevosharrastus-taitoja.

Heppakerhon kesäpäivä uusitaan, jos osallistujia on riittävästi.

Seuran juniori- ja nuorisotoimintaa kehitetään kuluvan vuoden aikana huomioiden seuran nuorten jäsenten omat toiveet ja ajatukset.

Talkoot:

Seura järjestää talkoita Koljonvirran Ratsastuskeskuksella; pihan siivouksen, lumenpudotuksen sekä kilpailujen ja tapahtumien järjestämisen ja valmistamisen merkeissä. Kaikkia seuran jäseniä kannustetaan osallistumaan aktiivisesti talkoisiin, jotka tarjoavat hyvän tilaisuuden tutustua muihin jäseniin ja viettää aikaa samanhenkisten ihmisten seurassa.

Kokoukset:

Yleisiä kokouksia pidetään kaksi kertaa vuodessa: keväällä sääntömääräinen kevätkokous ja syksyllä sääntömääräinen syyskokous, jossa hyväksytään seuran toimintasuunnitelma- ja talousarvio sekä valitaan hallituksen jäsenet erovuoroisten tilalle seuraaviksi kahdeksi vuodeksi ja puheenjohtaja seuraavaksi vuodeksi. Muut kokoukset hallitus sopii pidettävän tarpeen mukaan.

Kiinteistö:

Vuoden 2024 aikana on tarkoitus saattaa valmiiksi ratsastuskeskus rakennuksen ulkoverhouksen maalausurakka ja siistiä takapihan alue loppuun. Kiinteistölle tehdään myös yleistä vuosihuoltoa.

Koljonvirran ratsastuskentälle on tavoitteena päivittää valaistus, jotta kenttää voidaan hyödyntää paremmin ympäri vuoden.